Ilyen pl. a:
Dinamikus mikrofon,
Szalagmikrofon,
Kondenzátor mikrofonok,
Piezoelektromos mikrofonok stb.
Lényeges, hogy a mikrofonok elektromos jeleit a rögzítő eszközök a megfelelő technikával tárolják.
Ahhoz, hogy a felvett anyagokat hallani tudjuk, további lényeges láncszemet, úgynevezett hangsugárzó eszközt kell csatlakoztatni a lejátszó eszközhöz.
Hangrögzítés szempontjából megkülönböztetünk:
Analóg és
Digitális hangrögzítést.
Ezen belül is:
Analóg hangrögzítés:
Napjainkban két analóg módot használunk:
-
Az elektromechanikus, illetve a
-
Mágneses hangrögzítés.
Az analóg hangrögzítés legfőbb ismérve az, hogy a felvett/rögzített hanganyag hossza megegyezik. Sztereo hangrögzítés esetében is, minden csatorna egy időben, egymással párhuzamosan kerül rögzítésre.
-
Az elektromechanikus hangrögzítéseknél, a mikrofon fogja fel a hangrezgéseket, és alakítja azt át elektromos jelekké. Majd a jel további útja, egy erősítőn keresztül a vágófej, ahol is egy vágótű segítségével a hanglemez alapanyagába spirál alakú hangbarázdák vájása történik.
Az elektromechanikus hangrögzítéseknél a visszajátszás egy hangszedő tű közreműködésével megy végbe. A lényeg, hogy a bevágott barázdák a tűt mozgatják, így hangfrekvenciás feszültség keletkezik, mely felerősítés után a hangszóró segédletével válik számunkra hallhatóvá.
-
A Mágneses hangrögzítésnél, felvételkor úgynevezett mágneses anyag –hangszalag- halad át az elektromágneses fej előtt. A hangrezgéseket a mikrofon alakítja át elektromos jellé, majd ezek a felvevőfejben, mágneses erőteret hoznak létre, az előtte elhaladó mágnesezhető jelhordozó a létrehozott mágneses erőtér hatására, speciális kifejezéssel - átmágneseződik -, ami által a jelhordozó mágnesessége minden részében arányos a hangfrekvenciás áram nagyságával.
A mágnesesen történt hangrögzítéseknél a visszajátszáskor, a lejátszófej előtt elhaladó hanghordozó mágneses jelei, a fej előtt feszültséget hoznak létre, majd az elektromos jelek felerősítés után a hangszóró membránok részvételével a külvilág számára hallható, rezgőhanggá válnak.
A szalagfajtákat csoportosítása történhet:
Szalagtárolási rendszer alapján:
-
Orsós szalag,
-
Compact Casette szalag,
-
Micro Casette rendszerű szalag.
Történhet a szalag csoportosítás, a jelhordozó minősége és anyaga alapján is:
pl.
-
vörösvasoxidos, feketevasoxidos jelhordozó, kobaltoxiddal dúsítva,
-
krómdioxidos jelhordozó,
-
vasoxidos-krómdioxidos jelhordozó.
Digitális hangrögzítés:
Tudnunk kell, hogy a digitális hangrögzítés az analóg rögzítés folyamatára épül. Ahogy már taglaltuk is, hogy az analóg jelek időben és értékben is folyamatosak, a digitális jelek viszont elkülönülnek egymástól.
A digitális hangrögzítésnél is szükségünk van, a fizikai rezgés, elektromos jellé alakító mikrofonra, valamint a jeleket rögzítő eszközre (pl. számítógép, minidisc, telefon stb.) A különbség a rögzítés módjában található. Az időben és értékben folyamatos analóg jeleket elektronikus áramkörökkel rögzítik és dolgozzák fel. Azonban bizonyos időközönként az analóg jelekből „mintákat” vesznek, emiatt a folytonosság megszűnik, egymástól elkülönülő impulzusok sokaságát kapjuk. Az analóg hanganyagok digitális megfelelőjét az impulzusok amplitúdó értékének bináris formájából kapjuk. Magát az eljárást a szakirodalom PCM (Pulse Code Modulation) néven tartja számon.
Digitális hangrögzítéseknél is elektromos jelekké alakul át a hangjel, melyekből
-
mintavételezéssel és
-
kvantálással – rögzíthető digitális jelsorozatot kapunk.
A hangok digitalizálásánál 3 fontos tényezőt kell figyelembe venni, melyek értékei nagyban befolyásolják, befolyásolhatják a hangállomány méretét, minőségét,
Ezek a tényezők:
-
a mintavételi frekvencia,
-
a kvantálási hossz,
-
valamint a hangcsatornák száma (mono, vagy sztereo)
Mintavételezés:
-
A mintavételezés, amikor is, az időben és értékben folytonos analóg jeleket mintavételezéssel, diszkrét minták sorozatává alakítják, amelyekben minden egyes impulzus amplitúdója megegyezik a hangfrekvenciás jel, adott pontban felvett értékével. Tehát az impulzusok amplitúdó értékének bináris formájából kapjuk meg, az analóg hanganyag digitális megfelelőjét. Ezt, ahogy már fentebb is említettük, maga a PCM eljárás.
-
A kvantálás az a folyamat, amikor a mintavételezett impulzussorozatot, amplitúdó értékeit, meghatározott számú bit felhasználásával, bináris számokká alakítják át. A rendelkezésre álló bitek száma maga a kvantálási hossz. Minél több amplitúdó értéket lehet megkülönböztetni, annál precízebben, pontosabban lehet visszajátszáskor a rendelkezésre álló digitális jelsorozatból visszaállítani az eredeti analóg jelet.
-
Sztereo hanganyag rögzítésénél két csatorna jele kerül digitalizálásra (jobb-és bal oldal), 2-szer annyi információ kerül tárolásra, mint a mono hanganyag rögzítésekor.
-
A digitális hanganyag visszajátszás során az impulzus sorozatokból digitális áramkörrel, folytonos, analóg jeleket alakítanak ki, amely egy hangsugárzó eszköz segítségével hallhatóvá válik.
Hangrögzítő eszközök felhozatala hatalmas a piacon, minden szolgáltató, forgalmazó a tökéletesebbnél, tökéletesebb eszközök kínálatát tárja elénk. A hangrögzítő alkalmazások is rendkívül színes palettát tár elénk, pl. a Google Play- en keresztül is, számos, ingyenes verziót áll rendelkezésünkre. Történhet a hangrögzítés telefonon, számítógépen stb. A hangrögzítéseknek, a hangfelvételeknek, különösen a mai kor viszonyai között hatalmas előnyei vannak, azonban mindig figyelembe kell venni alkalmazásuknál a törvény által meghatározott feltételek maradéktalan betartását.